فروشگاه تخصصی برقی جات | فروشگاه آنلاین لوازم روشنایی ، برق صنعتی ، برق ساختمانی و لوازم الکترونیک | فروش کالای برق بصورت عمده

جدیدترین مطالب

نکات جامع در انتخاب و خرید اسیلوسکوپ

خرید اسیلوسکوپ

در صنعت الکترونیک و مخابرات ابزارهای اندازه گیری مانند اسیلوسکوپ عصای دست مهندسان برای بررسی رفتار مدارات الکتریکی در هر فرکانسی می باشد.

اسیلوسکوپ (Oscilloscope) یکی از دستگاه های اندازه گیری پرکاربرد مانند اسپکتروم آنالایزر، فانکشن ژنراتور، سیگنال ژنراتور، مولتی متر و… می باشد. این دستگاه وسیله اندازه گیری مفید و چند کاره در متداول ترین حالت برای مشاهده تغییرات ولتاژ سیگنال برحسب زمان و بررسی ویژگی های آن به کار گرفته می شود.

از کاربرد های مهم  این دستگاه اندازه گیری می توان به استفاده آزمایشگاه های تحقیقاتی و علمی، تعمیرات و عیب یابی مدارات الکترونیکی، مشاهده سیگنال های غیر الکترونیکی (صوت و…) ،استفاده در صنعت پزشکی (الکتروکاردیوگرافی) ، صنایع ارتباطی ، تحلیل سیگنال های فرکانس بالا و…. اشاره کرد.

انواع اسیلوسکوپ:

ساخت اولین اسیلوسکوپ در اواخر سال های قرن ۱۹ میلادی با استفاده از لامپ های فلزی و ترانسفورماتورهای دست ساز صورت گرفت. پیشرفت فناوری ساخت اسیلوسکوپ با پیشرفت لامپ با اشعه ی کاتدی یا CRT  گره خورده و در دهه های اول قرن ۲۰ از این لامپ درساخت اسیلوسکوپ استفاده شد. اسیلوسکوپ ها با نمایشگر CRT را امروزه اسیلوسکوپ آنالوگ می نامند که اساس طراحی آن مدارات مجتمع آنالوگ می باشد. در دهه های بعد از قرن ۲۰ با پیشرفت تکنولوژی ( روی کار آمدن LCD و قطعات فعال و آی سی ها و…) به تدریج اسیلوسکوپ های دیجیتال جایگزین مناسبی برای اسیلوسکوپ های آنالوگ شدند. خلاصه  در طول زمانی ۱۳۰ ساله ای که از اختراع اسیلوسکوپ می گذرد اسیلوسکوپ ها در ۳ نوع به وجود آمده اند:

  • اسیلوسکوپ آنالوگ: اسیلوسکوپ هایی با صفحه نمایشCRT و فناوری ساخت قدیمی با قیمت مناسب که دیگر امروزه کمتر تولید می شود. اسلیوسکوپ های آنالوگ با توجه به کاربردهای خاص خود و نمایش سیگنال بدون درنگ (Reel Time)هنوز هم طرفدارن خاص خودش را دارد.  فرکانس و ولتاژ را در این اسیلوسکوپ ها باید با توجه به قرار گیری موقعیت سلکتور و موقعیت شکل موج محاسبه کرد. اساس کار اسیلوسکوپ های آنالوگ اصتلاحاً جاروب (جاروکشی) بوده و تمامی سیگنال های دریافتی را بدون ذره ایی کاهش بر روی CRT نمایش می دهد.خرید اسیلوسکوپ آنالوگ دست دوم از برند لیدر مدل 1040
  • اسیلوسکوپ دیجیتال پیشرفت تکنولوژی و نیازهای مهندسان به اسیلوسکوپ هایی با پهنای باند بیشتر، حافظه داخلی ، انجام عملیات های پردازشی و… باعث به وجود آمدن اسیلوسکوپ های دیجیتال شد. اسیلوسکوپ هایی که تمام برندهای معتبر جهانی امروزه تولید می کنند از نوع اسیلوسکوپ های دیجیتال هستند. اسیلوسکوپ های دیجیتال در بازار به صورت رومیزی، دستی یا پرتابل وکارت اسیلوسکوپ یافت می شوند که هر کدام کاربرد های خاص خود را دارند.
  • اسیلوسکوپ آنالوگ- دیجیتال: دسته ای از اسیلوسکوپ هایی که از لحاظ پردازش ، سرعت ، نرخ نمونه برداری ویژگی های اسیلوسکوپ دیجیتال را دارد اما دارای صفحه نمایشCRT هستند. به جرات می توان گفت اسیلوسکوپ های آنالوگ دیجیتال قابلیت ها و محاسن اسیلوسکوپ های دیجیتال و آنالوگ را به همراه دارند.

بیشتر بخوانید

خرید اسیلوسکوپ :

  • نوع استفاده از اسیلوسکوپ: حوزه نیازمندی شما مانند آموزش ، تعمیرات الکترونیک و… بسیاری از پارامترهای تاثیر گذار در خرید اسیلوسکوپ را تعیین می کند و همین عامل مسبب انتخاب درست شما می شود. به همین علت پیشنهاد می شود از شرکت های معتبری که در زمینه فروش دستگاه های اندازه گیری برق مثل (شرکت شاهکار الکترونیک) تخصص لازم را دارند مشاوره رایگان بگیرید.
  • سری ساخت: سری ساخت اسیلوسکوپ امروزه تعیین کننده فناوری بروز و پیشرفته در ساخت اسیلوسکوپ می باشد. سری ساخت اسیلوسکوپ را در اسیلوسکوپ های دیجیتال امروزی می توان از روی مدل آن تشخیص داد مثلا اسیلوسکوپ HDO 1102 شرکت ریگول عدد ابتدای آن ۱ نشان دهنده سری ۱۰۰۰ بودن این اسیلوسکوپ می باشد. عدد بعدی نمایانگر فرکانس یعنی ۱۰۰ مگاهرتز و در آخر تعداد کانال ها می باشد.
  • دامنه فرکانسی: فرکانس کاری اسیلوسکوپ مهم ترین پارامتر تعیین کننده انتخاب اسیلوسکوپ مناسب می باشد. برای فرکانس مورد نیاز خود به این نکته دقت فرمایید مثلا برای تعممیرات دستگاه های صوتی تصویری اسیلوسکوپ ۲۰ مگاهرتز آنالوگ نیاز شما را به خوبی بر طرف می کند. معمولاً در همه اسیلوسکوپ ها طبق استاندارد بالای صفحه نمایش سمت راست فرکانس کاری اسیلوسکوپ نوشته شده است. در اسیلوسکوپ های دیجیتال با توجه به مدل اسیلوسکوپ مانند GOS-2062 اسیلوسکوپ ۶۰ مگاهرتز شرکت گودویل یا  مدل DS1202Z-E اسیلوسکوپ ۲۰۰ مگاهرتز شرکت ریگول نشان دهنده فرکانس اسیلوسکوپ می باشد.
  • تعداد کانال: تعداد کانال ها در اسیلوسکوپ های دیجیتالی معمولاَ زوج هستند یعنی ۲، ۴، ۶، ۸، ۱۰ و … به تعداد ورودی های اسیلوسکوپ که می تواند اشکال فرکانسی را به طور همزمان نمایش دهد را کانال های اسیلوسکوپ می گویند. این کانال ها بر اساس نیاز کاربر تعیین می شود به عنوان مثال کاربری می خواهد زاویه اختلاف فاز بین سه فازه را ببیند حتماً باید از اسیلوسکوپ چهار کاناله استفاده کند.
  • دقت اندازه گیری: در اسیلوسکوپ های دیجیتالی هر چقدر مقدار بیت A/D دستگاه بالاتر باشد دقت اندازه گیری بالاتر است. مثلاً دقت اندازه گیری در اسیلوسکوپ ۱۲ بیتی نسبت به اسیلوسکوپ ۸ بیتی به مراتب بالاتر می باشد. علاوه بر این مقدار سرعت نمونه برداری نیز در دقت اندازه گیری سهیم است.

اسیلوسکوپ 12 بیتی شرکت ریگول مدل HDO1102

  • سرعت نمونه برداری: به نرخ نمونه برداری سیگنال دریافتی در ورودی اسیلوسکوپ سرعت نمونه برداری می گویند. که هر چقدر این سرعت در واحد زمان بالاتر باشد رزولیشن شکل موج بیشتر می شود. اجازه دهید این مسئله را با یک مثال بیشتر توضیح دهیم، در یک اسیلوسکوپ با سرعت نمونه برداری ۲GS/s مقدار ۲ میلیون نقطه توسط میکرو پروسسور در هر ثانیه برداشته شده و کنار هم چیده می شود و نهایتاً شکل موج را تشکیل می دهد اما در یک اسیلوسکوپ با سرعت نمونه برداری ۱GS/s یعنی در هر ثانیه ۱ میلیون نقطه برداشته و کنار هم می چیند. بنابراین نتیجه این است که نقطات بیشتر در نرخ نمونه برداری رزولیشن شکل موج در اسیلوسکوپ را بیشتر می کند.
  • رزولیشن تصویر: در برخی از اسیلوسکوپ ها صفحه نمایش ۷ اینچی در برخی ۸ اینچ و ۱۰ اینچ مشاهده می شود. مقدار اینچ صفحه نمایانگر بزرگی و کیفیت بصری یک موج می باشد اما نوع LCD در اسیلوسکوپ های دیجیتالی متفاوت است مثلاً در برخی LCD معمولی در برخی LED و یا LCD ساخته شده با تکنولوژی فسفر می باشد. بسته به سطح پرفورمنس دستگاه نوع نمایشگر تعیین می شود.
  • برند و اصالت اسیلوسکوپ: اسیلوسکوپ ها در برندهای مختلف در بازار امروز ایران موجود می باشد. از برند های معتبر سازنده اسیلوسکوپ دیجیتال با کیفیت مطلوب می توان به ریگول، گودویل، UNI-T و… اشاره کرد. همچنین از برند های سازنده اسیلوسکوپ های آنالوگ می توان برند های معتبر مانند لیدر (Leader)، پینتک (PINTEK)، گودویل (GW-instek)، تکترونیکیس (Tektronix)، ایواتسو (Iwatsu) و… نام برد. توصیه می شود اگر قصد خرید اسیلوسکوپ را دارید حتما از برند های معتبر معرفی شده خریداری فرمایید.
  • نرم افزار های قابل تحلیل: امروزه اکثر اسیلوسکوپ های دیجیتال قابل اتصال به کامپیوتر از طریق درگاههای مختلف می باشند. ضرورت اتصال به کامپیوتر این است که کاربر راحت تر بتواند موج نمایش داده شده را ذخیره و توسط نرم افزار های SPICE، MATHLAB، LAB VIWE و … تحلیل کند تا بتواند خروجی پروژه را به صورت شبیه سازی شده در بیاورد.
  • گارانتی وخدمات پس از فروش: همانطور که می دانیم کلمه گارانتی امروزه به یک واژه بی معنا در کشورمان تبدیل شده است و اکثر شرکت های عامل، بهانه تراشی برای قبول نکردن مسئولیت گارانتی می آورند. بنابراین دقت فرمائید اسیلوسکوپ مورد نظر را از شرکتی با قابلیت ارائه خدمات پس از فروش تهیه نمائید.
  • تست و بررسی قبل از خرید: تست و برسی  اسیلوسکوپ های دست دوم از الزامات قبل خرید آنها می باشد برای اینکه اسیلوسکوپ علاوه بر کارکرد مناسب مداری، کالیبره بودن آن نیز باید بررسی باشد.
  • آموزش : دستگاه اسیلوسکوپ قابلیت های فروانی دارد که با دیدن آموزش های اصولی کار با دستگاه شما می توانید از تمام کاربردهای آن را به راحتی استفاده نمایید مانند آپشن FFT در اسیلوسکوپ های دیجیتال. جهت اخذ آموزش های کامل اسیلوسکوپ از هر برند و در هر فرکانسی می توانید با شرکت شاهکار الکترونیک تماس حاصل فرمائید.
  • آکبند یا دست دوم: امروزه با توجه به اینکه اسیلوسکوپ های آنالوگ دیگر بسیار کم تولید می شود، بسیاری از کاربران قصد خرید اسیلوسکوپ های آنالوگ دست دوم دارند. حتما به این موضوع دقت فرمایید که اسیلوسکوپ های دست دوم یا استوک را از شرکت های معتبر بازار که محصولات خود را با گارانتی و ضمانت پس از فروش ارائه خواهند داد خرید بفرمایید.
  • خرید از شرکت های معتبر: این نکته حاعض اهمیت است که در حین خرید اسیلوسکوپ دقت فرمایید که دستگاه در حین خرید دارای اصالت سازنده باشد، نه اینکه برخی از شرکت های کالاهای با کیفیت پایین را ری برند کرده و به نام برند های معتبر در بازار به فروش می رسانند.

لازم به ذکر است که شرکت شاهکار الکترونیک با داشتن کادری متخصص و مجرب در زمینه فروش و خدمات پس از فروش اسیلوسکوپ با بیش از ۲۰ سال تجربه آماده خدمت رسانی و مشاوره قبل از خرید اسیلوسکوپ می باشد.

اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید