فروشگاه تخصصی برقی جات | فروشگاه آنلاین لوازم روشنایی ، برق صنعتی ، برق ساختمانی و لوازم الکترونیک | فروش کالای برق بصورت عمده

جدیدترین مطالب

کاربرد محافظ برق و مزایا آن

آیا با کاربرد محافظ برق آشنایی دارید؟ مدل های مختلف محافظ برق چگونه است؟ محافظ برق نیز همانند تمامی تجهیزات بسیار مهمی که در دسترس ما انسان ها برای انجام تمامی فعالیت ها قرار دارد، یک وسیله کاربردی است. این‌ محصول را با توجه به نیاز بازار و در نظر داشتن بسیاری از استانداردها برای محافظ از لوازم الکتریکی با کار می برند. همانگونه که مستحضرید،‌ انرژی تجهیزات الکتریکی برای کاربرد برق می باشد که این برق تحت تاثیر شرایط و حتی مشکلات بسیار زیادی ممکن است دارای نوسانات بیشتر زیادی باشد.

ورود این نوسانات که همان شوک های الکتریکی هستند و در اثر کاهش و افزایش ولتاژ صورت می گیرند، باعث آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی خواهد شد. اما وظیفه محافظ برق چیست و یا عملکرد آن چگونه می باشد؟ در ادامه برای آشنایی بیشتر با کاربرد محافظ برق بهتر است ادامه متن را بخوانید.

کاربرد محافظ برق

در ساختمان های مسکونی و اداری صدها وسیله الکتریکی وجود دارند که هر یک به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی این لوازم هم نیازمند اتصال به پریز برق و هم محافظت در برابر شرایط ناپایداری چون نوسانات برق هستند. اما نکته مهم این است که تمام این لوازم تنها با یک جریان ثابتی کار می کنند. و برای همین ولتاژ ثابت نیز طراحی شده اند. اما چنانچه این میزان ولتاژ افزایش یا کاهش پیدا کند، وسیله الکتریکی شما به شدت آسیب می بیند.

محافظ برق اینجا نقش بسیار مهمی دارد. و با قرار گرفتن بین پریز و وسیله الکتریکی مانع از عبور نوسانات برق می شود‌. زمانی که جریان برق به دلیل پارامترهای مختلفی افزایش یا کاهش می یابد، محافظ برق به صورت خودکار ابن نوسان برق را حس کرده و مدار را قطع می کند.

تمامی محافظ های برق دارای زمان تاخیر هستند و پس از طی شدن مدت زمان تاخیر و یا برگشتن جریان به حالت قبل دوباره به صورت خودکار متصل خواهند شد. اشاره شد که ار وسیله ای قادر به تحمل ولتاژ خاصی است و به همین منظور یک محافظ برق مخصوص برای آن تولید کرده اند. تمامی این لوازم الکتریکی تنها می توانند محافظ برق مخصوص خود را داشته باشند چرا که در غیر این صورت در برابر نوسانات برق مقاومت نخواهند داشت.

اما ممکن است اکثر لوازم الکتریکی قادر به تحمل میزان ولتاژ یکسانی باشند که در این صورت می توان از یک محافظ برق مخصوص برای تمام این لوازم استفاده نمود. با این حساب بر کاربرد محافظ برق افزوده می شود؛ چرا که در صورت وجود یک پریز و چندین نوع وسیله الکتریکی با میزان ولتاژ یکسان، شما می توانید همه این لوازم را به یک پریز متصل کنید. در واقع محافظ برق شما در اینجا نقش یک چند راهی را نیز ایفا می کند اما بهترین کاربرد محافظ برق همان محافظت از لوازم الکتریکی خواهد بود.

کاربرد محافظ برق

کاربرد محافظ برق

مناسب ترین محافظ برق درجه یک

همانگونه که مستحضرید، محافظ برق یکی از لوازم بسیار کاربردی است که جهت برقراری ایمنی اهمیت بسیار بالایی دارد. بها در نظر گرفتن استانداردها و ایمنی در صنعت برق، باید بهترین محافظ برق را مورد استفاده قرار دهید. برخی از ویژگی های بهترین محافظ برق شامل:

    • بهترین محافظ برق محافظی است که دارای تعداد اتصالات مناسبی باشد تا بتوان به صورت همزمان برای لوازم الکتریکی با میزان ولتاژ یکسان از آن استفاده نمود. اما بهتر است حتما درباره برابر بودن ولتاژ دریافتی تمام لوازم بررسی هایی را داشته باشید و حتما هم از یک فرد متخصص مشاوره بگیرید.
    • به طول سیم محافظ برای که برای اتصال به پریز برق از آن استفاده می کنید هم توجه کنید. برای لوازمی که دارای سیم‌ کوتاه و یا فاصله زیاد از پریز هستند شما قرار است علاوه بر یک محافظ از یک چند راهی نیز استفاده نمایید.
    • توجه به فضای لازم به منظور اتصال دوشاخه ها نیز باید بررسی شوند. از آنجایی که آدابتور در ابعاد مختلفی است، چنانچه وسایل برقی شما آدابتور بزرگی داشته باشد، باید از یک‌ محافظ برق با قدرت بالا استفاده کنید.
    • تمامی محافظ های برق مجهز به متعادل کننده جریان و همچنین یک عدد فیوز هستند. که و تنها در صورتی قادر به کنترل نوسانات هستند که شدت آن ها زیاد نباشد.
    • کاربرد محافظ برق همانگونه که از نامش هم پیداست برای محافظت از لوازم الکتریکی است و باید با توجه به اهمیت این کاربرد، حتما دارای علامت استاندارد باشد.
    • یک محافظ برق استاندارد باید دارای بدنه محکمی باشد که البته جنس بدنه محافظ برق باید از پلاستیک نسوز و یا ضد آتش انتخاب شود. چرا که عبور جریان برق و همچنین تنش ها یا نوسانات باعث داغ شدن بسیاری از قطعات دستگاه می شوند؛ اولا ایمنی و استانداردها ایجاب می کند که جنس بدنه از پلاستیک به سبب عایق بودن و ثانیا از جنس نسوز به دلیل مقاومت در برابر آتش باشد.

بیشتر بدانید

بهترین برندهای کابل برق در بازار

معرفی انواع لامپ نمانور

کاربرد انواع محافظ برق

با کاربرد محافظ برق به خوبی آشنا شدیم؛ اما می دانید که محافظ برق بر اساس پارامترهای بسیار مختلفی تقسیم بندی می شود. یکی از انواع تقسیم بندی های محافظ برق بر اساس تکنولوژی به کار رفته در محافظ برق است:

کاربرد محافظ برق معمولی

یکی از متداول ترین انواع محافظ برق که با توجه به نوع تکنولوژی تقسیم بندی می شود شامل محافظ های معمولی است. این نوع محافظ برق از سه لامپ ال ای دی تشکیل می شود که این لامپ ها وضعیت برق را نشان‌ می دهند. لامپ ال ای دی رنگ‌ قرمز نشان دهنده تایمر، لامپ ال ای دی رنگ‌ سبز نشان دهنده وضعیت عادی و لامپ ال ای دی رنگ زرد نشان دهنده غیرعادی بودن وضعیت برق است. این محافظ ها با توجه به اینکه قیمت ارزان تری نسبت به مدل های پیشرفته دارند بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته اند.

محافظ برق دیجیتال

نسل جدید انواع محافظ برق موجود در بازار شامل، محافظ های دیجیتالی هستند. که طبق تکنولوژی خاصی طراحی و روانه بازار شده اند. این نوع محافظ علاوه مجهز به سه چراغ نشان دهنده وضعیت های عملکردی مختلف محافظ همانند مدل عادی هستند. همچنین این‌‌ چراغ ها یک نمایشگر دیجیتالی دارند که مدت زمان تاخیر و مقدار وضعیت عادی ولتاژ برق شهری را مشخص می کنند.

در وضعیت های غیر عادی این نمایشگر حرف Lo و hi را نمایش می دهد که به معنی ضعیف یا قوی بودن برق است. قیمت این مدل پیشرفته به تناسب مدل های نسل قدیمی بیشتر بوده و عملکرد بهتری هم دارند. ناگفته نماند که کیفیت محافظ برق در کارکرد و طول عمر آن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت؛ پس بهتر است از مراکز مطرح خرید کنید. برقیجات، بهترین فروشگاه اینترنتی است که انواع لوازم الکتریکی پر کاربرد را با تنوع بسیار زیادی از برندها و مدل ها در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

کاربرد محافظ برق

کاربرد محافظ برق

چگونگی تشخیص محافظ برق و سه راهی

پس از اینکه با کاربرد محافظ برق آشنا شدیم بهتر است در برقیجات با تفاوت این محصول در قبال سه راهی نیز آشنایی پیدا کنید. اکثر افراد فرق بین محافظ برق و سه راهی را نمی دانند. و معتقدند که این یک وظیفه داشته و به یک منظوری از آن ها استفاده می شود. محافظ برق و سه راهی از لحاظ شکل ظاهری تا حدودی مشابه یکدیگر هستند.

    • یک محافظ برق از لحاظ جذب میزان انرژی در رتبه بندی ۱۰۰۰ به بالا قرار دارد. البته محافظ برق با رتبه بندی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ بیشتر برای لوازم الکتریکی کوچک هستند. اما محافظ هایی با درجه محافظت ۲۰۰۰ برای دستگاه های بزرگ الکتریکی استفاده می کنند.
    • دستگاه محافظ های برق مجهز به سه چراغ در بدنه است. که درست در زمان اتصال به برق این سه چراغ روشن خواهند شد. اما در صورتی که سه راهی به صورت ساده و تنها با خانه هایی جداگانه برای اتصال هستند.
    • محافظ برق به گونه ای طراحی می شود که از لوازم الکتریکی در برابر نوسانات برق محافظت می کند. اما یک سه راهی تنها رابط چندین دستگاه به پریز است.
    • قیمت محافظ برق با توجه به کیفیت و قابلیت خاص این دستگاه نسبت به قیمت سه راهی بالا تر است. و قطعا این افزایش قیمت بسیار معقولانه می باشد.
    • کاربرد محافظ برق و سه راهی مهمترین تفاوت این دو است. که یک محافظ برق در صورت یکی بودن ولتاژ ورودی دستگاه های مورد نظر می تواند نقش سه راهی را نیز ایفا می کند.
    • طول عمر هر یک از این دو وسیله الکتریکی با در نظر گرفتن پارامترهای بسیار مختلفی متفاوت خواهد بود‌. البته مقاومت و طول عمر محصول به کیفیت این قطعات نیز بستگی دارد. ناگفته نماند که قطعا کیفیت محافظ برق با توجه به کاربردی بودن این دستگاه و اهمیت کاربرد آن بهتر خواهد بود.
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید