فروشگاه تخصصی برقی جات | فروشگاه آنلاین لوازم روشنایی ، برق صنعتی ، برق ساختمانی و لوازم الکترونیک | فروش کالای برق بصورت عمده

جدیدترین مطالب

طراحی سیستم برق کارخانه

یکی از مهمترین بخشهای هر ساختمانی به ویژه صنایع سیستم برق آن است. قطعا که هنگام طراحی ساختمانهای صنعتی نیز سیستم برق آن با دقت بسیار بالا و مهندسی شده صورت می گیرد. این طراحی مستلزم رعایت الزامات و رعایت نکات بسیار زیادی است. اما توجه داشته باشید که طراحی سیستم برق کارخانه نیاز به قطعات و تجهیزات فوق العاده زیادی نیز دارد. برای طراحی یک سیستم حرفه ای و پیشرفته نیاز به افراد متخصص و کاربلد است. اکنون اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی سیستم کارخانه و یا نکات مفیدی در این رابطه هستید، سایت برقیجات را همراهی کنید.

نحوه طراحی سیستم برق کارخانه

انرژی الکتریکی در کارخانه و کارگاه ها تنها به منزله بهره گیری از روشنایی نیست بلکه تمامی ماشین آلات و دستگاهها یا بطور کلی سیستم کارگاه و کارخانه ها یا حتی صنایع وابسته به جریان الکتریکی هستند. در کارخانه ها همانند ساختمان های مسکونی ما تنها نیاز به جریان برق برای روشنایی در حد معمولی و همچنین بهره گیری از جریان برق در محدوده استانداردها نیستیم. در کارخانه ها برق با قدرت بیشتری و با نام یک سیستم قوی تر استفاده می شود.

در واقع طراحی سیستم برق کارخانه باید بسیار مهندسی و اصولی باشد. برق صنعتی همان سیستم توزیع و انتقال برق و پیاده سازی آن در قالب طرح خاص با قدرت بیشتر برای صنایع است. اما طراحی سیستم برق کارخانه یا برق صنعتی نیاز به تخصص فوق العاده بالایی دارد و نمی‌توان گفت هر کسی که تا حدودی در زمینه برق کشی مهارت کسب کرده می تواند برای طراحی سیستم برق کارخانه قدم بردارد.

این طراحی یک اصول مهندسی شده ای است که باید با دقت فوق العاده بالایی انجام شود. حال اینکه این برق صنعتی متشکل از نمادهای برق بسیار زیادی می باشد که هر یک با قدرت بیشتری در مقایسه با برق تک فاز یا خانگی برای صنایع به کار می رود. در کارخانه ها برق صنعتی برای خاموش و روشن کردن تمامی دستگاه ها و ماشین آلات، موتورها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

این کلید الکتریکی قابل کنترل کلیه پروسه کاری صنایع را تحت کنترل خود قرار می دهد. در واقع بدون طراحی این سیستم هرگز نمی توان از دستگاه ها و ماشین آلات الکتریکی بسیار پیشرفته در صنایع بهره برد. قطعاً می دانید که صنایع نیز وابسته به همین سیستم برق هستند که روز به روز با بکارگیری ماشین آلات الکتریکی پیشرفته باعث توسعه و رونق کسب و کار خود می شوند.

اولین گام طراحی سیستم برق

برای طراحی سیستم برق کارخانه قطعا که گام های بسیار زیادی برای شما مهندسین طراح پیشرو است. اولین و مهمترین گام در طراحی اولیه و اصولی سیستم اجرایی روی برگه کاغذ می‌باشد. در واقع زمانی که شما اطلاعات کامل را از کارفرما گرفته و ورودی ها و خروجی ها را مشخص کردید به سراغ طراحی روی کاغذ می روید.

قطعاً این طراحی نیازمند تخصص فوق العاده بالایی دارد، چرا که بایستی طراحی سیستم های برق مراکز صنعتی به صورت پیشرفته باشد. در واقع طراحی حساسیت بسیار بالایی داشته و بسیار هم مهم است. پس از این که سایز تمامی قطعات نظیر سینی تابلو را محاسبه کردید آن را روی کاغذ اجرا می کنید. البته این مراحل با کمک نرم افزارهای مخصوص صورت می‌گیرد. قطعا نرم افزارهای متعددی نیز در زمینه این طراحی وجود دارد. معمولا برخی از نرم افزارها پیشرفته تر بوده و کیفیت کار با آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.

پس از اینکه طرح اولیه را روی کاغذ اجرا کردید به سراغ انتخاب تابلو برق می روید. در واقع تابلو برق باید با سایز استاندارد و مناسبی انتخاب شود. معمولاً بر اساس سایزی که در طرح است تابلو برق را چند سانت سایز بزرگتر انتخاب میکنید. باید تمامی قطعات قرارگیری در داخل تابلوها طراحی و در نتیجه برش های لازمه صورت بگیرد.

به تناسب طرح اولیه تمامی ریل ها روی سینی قرار گرفته و پس از آن به منظور نظم دادن برای سیم و کابل کشی از داخل تابلو داکت را نیز نصب میکنید. اکنون می توان تمامی قطعات و تجهیزات الکتریکی که باید در داخل تابلو برق قرار گرفت را یک به یک متناسب با نقش و طرح اولیه در جای مخصوص خود قرار دهید. توجه داشته باشید که یک مکان مناسبی نیز برای نصب تابلو برق باید حتما انتخاب شود.

نکات مهم طراحی سیستم برق صنایع

همانگونه که اشاره شد، طراحی سیستم برق کارخانه به عنوان مهمترین نکته ای است که در رابطه با آن نکات بسیار زیادی در قالب استانداردها و الزامات وجود دارد. برای طراحی یک ساختمان بر اساس قوانین مقررات ملی چه برای ساختمانهای مسکونی و چه برای ساختمانهای صنعتی از نظر طراحی سیستم برق الزاماتی وجود دارد.

قطعا که تابلو برق مهمترین قدم برای وقت کشی به هر صنعتی است. در تمامی پروژه های الکتریکی تابلو برق نقش مهمی ایفا می کند. به طور کلی نیز سیستم برق از تابلو برق نشات می گیرد، در واقع باعث مدیریت بهتر و ایمن تر و جلوگیری از خطر برق گرفتگی خواهد شد. از مهمترین نکاتی که برای طراحی برق در پروژه های صنعتی باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

    • هنگام طراحی یا اجرای این پروژه حتماً باید از وسایل محافظ کار نظیر دستکش و دیگر لوازم مورد نیاز استفاده نمود.
    • به‌کارگیری ترمینال های استاندارد و مناسب برای بهبود کیفیت و همچنین اطمینان از عملکرد سیم و کابل ها در اولویت قرار می گیرد.
    • توجه داشته باشید که بخشی از پروسه کار که مربوط به عبور لوله ها می شود بایستی با دقت بیشتری همراه باشد. در واقع تعدادی از لوله ها را باید از کف ساختمان عبور دهید. البته این لوله ها نیز توسط سیمان محکم می شود تا بعدها با وارد شدن فشار آسیب نبیند.
    • بعد از قرار دادن خرطومی در داخل دیوار باید حتما آنها را توسط مفتول محکم کنید. قطعا که این محکم کاری برای اطمینان بیشتر خواهد بود.
    • دقت کنید که تعداد خم ۹۰ درجه که در یک مسیر است هرگز بیشتر از ۴ عدد نباشد، چرا که باعث می شود کابل از بین آنها عبور نکند.
    • شیار زنی برای تمامی لوله هایی که در قسمت پشت کاشی و سرامیک نصب می شوند، باید در اولویت باشد.

نتیجه

طراحی سیستم برق کارخانه یک پروسه مهندسی و حرفه ای است. در واقع هر شخصی توانایی طراحی چنین سیستم پیشرفته و حرفه ای را نخواهد داشت. برای طراحی یک سیستم برق نیاز به یک نقشه حرفه ای می باشد که روی کاغذ اجرا می‌شود. البته این طراحی اولیه با رعایت الزامات و نکات فوق‌العاده زیادی همراه خواهد بود. شخصی که نقشه اولیه را طراحی میکند تخصص و سابقه بالایی باید در این زمینه داشته باشد. اما اگر به دنبال طراحی یک سیستم حرفه‌ای با هزینه کم هستید می توانید همین حالا با کارشناسان متخصص سایت برقیجات تماس بگیرید.

اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید