فروشگاه تخصصی برقی جات | فروشگاه آنلاین لوازم روشنایی ، برق صنعتی ، برق ساختمانی و لوازم الکترونیک | فروش کالای برق بصورت عمده

جدیدترین مطالب

انواع سیم های برق ساختمان

درباره انواع سیم های برق ساختمان تا چه حد شناخت دارید؟ این سیم ها برای چه کاربردی ساخته شده اند؟ سیم برق یکی از مهمترین و اصلی ترین لوازم الکتریکی در صنعت برق هستند. سیم ها متشکل از یک نوع قطعه فلزی با پوشش محافظتی هستند که برای انتقال و یا جابجایی جریان الکتریسیته از آن ها استفاده می کنند. در صنعت برق ساختمان، سیم های برق مهم ترین جزء ساختمان شناخته می شوند. که نقش مهمی در جابجایی برق دارد. با توجه به اینکه علم روز به روز در حال پیشرفت است، هر روز شاهد روی کار آمدن محصولاتی جدید با کارآیی بهتر هستیم.

n

سیم ها نیز جزو همین محصولاتی به شمار می روند که با توجه به اهمیت استفاده از آن ها در صنعت برق، روز به روز با کیفیت بهتر به تولید می رسند. سیم انواع مختلفی دارد و این تنوع را کاربرد سیم ها در مصارف مختلف ایجاد کرده است. چرا که در هر زمینه ای نیاز به سیمی با مشخصات خاص می باشد. اکنون جهت آشنایی بیشتر با انواع سیم های برق ساختمان بهتر است ادامه متن را بخوانید.

nn

انواع سیم های برق ساختمان

n

همانگونه که اشاره شد، سیم برق یکی از انواع لوازم الکتریکی بسیار کاربردی است. که به منظور جابجایی جریان الکتریکی از آن ها استفاده می شود. قدرت و کیفیت این جریان به کیفیت سیم ها بستگی دارد. و این کیفیت را نوع ساختار سیم مشخص می کند. که متناسب با نوع شرایط آن را می سازند. برخی از انواع سیم های برق ساختمان را از لحاظ نوع ساختار درونی آن ها انواع مختلفی تقسیم می کنند که شامل:

nn

    n

  • n

    سیم مفتولی

    n

  • n

n

سیم های مفتولی یکی از پر کاربردترین انواع سیم هایی است. که ان ها را با نام سیم خشک نیز می شناسند. این مدل از انواع سیم های برق ساختمان متشکل از یک هسته جامد منفرد و لایه پلاستیکی عایق است. هسته منفرد که رسانای الکتریکی نام دارد. توسط همین لایه عایق مانند محافظت می شود. و کیفیت عایق از لحاظ ایمنی بسیار اهمیت دارد. این سیم ها به دلیل انعطاف پذیری بالا، دارای فرم دهی بخوبی هستند.

n

اما در عین حال سختی زیادی هم خواهند داشت. با وجود این سختی ممکن است در اثر خم کردن یا پیچاندن زیاد، سیم ها صدمه ببینند. پس در شرایطی که نیاز به خم کردن سیم نباشد باید از این محصول استفاده نمود. معمولا هم از سیم های مفتولی برای سیم کشی تابلو و توزیع برق در شرایط مختلف استفاده می کنند. سیم های مفتولی را بیشتر با ولتاژ نامی ۷۵۰-۴۵۰ ولت تولید می کنند. که برای استفاده در جریان های مختلف، با سطح مقاطع ۱٫۵ تا ۲۴۰ میلی متر به کار می روند.

nn

    n

  • n

    سیم برق نیمه افشان

    n

  • n

n

یکی دیگر از انواع سیم های برق ساختمان شامل سیم نیمه افشان است. این دسته از سیم ها از رشته های نازک زیادی تشکیل می شوند. که بین سیم های افشان و تک سیمی قرار دارند. این دسته از سیم های رشته‌ ای دارای انعطاف‌ پذیری بسیار بالایی هستند. و به همین دلیل قابلیت خم شدن و پیچاندن دارند. همین انعطاف پذیری بالا باعث کاربرد زیاد آن می شود و عبور آن از لوله‌ ها را افزایش می دهد.

n

در سیم های نیمه افشان ولتاژ نامی برابر ۵۰۰-۳۰۰ ولت است. سیم های نیمه افشان از لحاظ انعطاف پذیری ما بین سیم های افشان و تک سیمی قرار می گیرند. و کاربرد ان ها نیز به همین صورت بر اساس میزان سختی و انعطاف پذیری مشخص می گردد.

nانواع سیم های برق ساختمانn

    n

  • n

    سیم برق افشان

    n

  • n

n

در میان انواع سیم های برق ساختمان سیم برق افشان یکی از پر کاربردترین آن ها است. این دسته از سیم ها نرم ترین سیم با انعطاف پذیری بسیار بالا هستند. سیم های برق افشان از تعداد بسیار زیادی رشته نازک به هم تنیده تشکیل می شود. که همین فراوانی سیم های نازک انعطاف سیم را افزایش می دهد. این دسته از سیم ها بیشر از جنس مس و یا آلومینیوم هستند. که عایق آن ها از نوع پلیمر P.V.C است. عمده کاربرد سیم های افشان به عنوان سیم رابط در داکت های زیر زمینی و همچنین تابلوهای فرمان است. حتی در اکثر و ماشین آلات نیز به سبب انعطاف پذیری بالا از این سیم ها استفاده می کنند. ولتاژ نامی در سیم های افشان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت خواهد بود.

nnn

انواع سیم های برق ساختمان

انواع سیم های برق ساختمان

n

نکات مهم خرید انواع سیم های برق ساختمان

n

سیم برق ساختمان، یکی از انواع سیم های بسیار پر کاربرد در صنعت برق است. این دسته از سیم ها را جهت انتقال جریان الکتریسیته در ساختمان استفاده می کنند. که می تواند بر اساس نوع کاربرد انواع مختلفی داشته باشند‌. انواع سیم های برق ساختمان هر کدام دارای مشخصات مختلفی هستند که متناسب با  نوع نیاز ساختمان با ساختاری مختلف ساخته شده اند. برای ساخت رسانا و عایق سیم ها از مواد و عناصری استفاده می کنند که بهترین عملکرد را برای انتقال جریان داشته باشند. با توجه به اهمیت سیم ها در ساختمان، باید هنگام خرید و یا استفاده به نکات بسیار زیادی توجه کرد.

nn

    n

  • برای تولید سیم های ساختمان بیشتر از مفتول مس خالص استفاده می کنند. که این مس باید به رنگ طلایی و بدون هیچگونه سیاهی باشد.
  • n

  • قسمت هادی سیم های برق ساختمان باید دارای سطح براق و یکنواختی باشند. اما اگر مس سیم دارای ناخالصی زیادی بود، قطعا زمانی که در معرض شعله قرار می گیرد دچار تغییر رنگ ناگهانی یا سیاه شدن می شود.
  • n

  • به وزن مس به کار رفته در سیم ها دقت کنید، چرا که در هر سایز سیم برق بر اساس استانداردها از مس به اندازه لازم استفاده می کنند.
  • n

  • گرید PVC که به عنوان عایق سیم می باشد باید بسیار مرغوب باشد. تا ایمنی لازمه فراهم گردد.
  • n

  • مقاومت الکتریکی هادی سیم این مقاومت باید بر اساس استاندارد ISIRI و IEC باشد.
  • n

  • کیفیت سیم برق در طول عمر و عملکرد بهتر آن بسیار تاثیر دارد، پس هنگام خرید انواع سیم های برق ساختمان به نوع برند توجه کنید. برندهای محبوب زیادی در بازار وجود دارند که قطعا دارای کیفیت خوبی می باشند. اما اگر به دنبال بهترین برندهای سیم و کابل هستید باید به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید. فروشگاه برقیجات بهترین و تخصصی ترین مرکز فروش انواع لوازم برقی در کشور است که با صورت ۲۴ ساعته میزبان پاسخگویی شما مشتریان گرامی می باشد.
  • n

اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید